نکته
برای آن كه بدانيم كه پيشی گرفتگان در ايمان تا چه حد در آسمان انسانيت اوج گرفته اند و از ميدان جاذبه شهوات خارج گشته اند ضروری است به كسانی كه در مقابل اينان قرار دارند يعنی آن جماعت كه در لجنزار نفاق فرو رفته اند نظری بيفكنيم تا به ميزان هبوط آنان در هاويه شوربختی آگاه شويم.
وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَی النِّفاقِ و گروهی از عربهای باديه نشين كه گرد شما را گرفته اند منافقاند و گروهی از مردم مدينه نيز در نفاق اصرار میورزند.»
يعنی چشم پوشی از گناهانشان تنها به سبب اهل مدينه يا اهل مكّه بودنشان نيست.
https://t.me/hayatarefaneh
نکته
ايمان دو مرحله است فهم حقيقت و به كار بستن آن. ممكن است كسی حقيقت را شناخته و بدان معترف باشد ولی بدان عمل نكند ولی زمانی كه از لحاظ روحی و جسمی آمادگی پيدا كرد، بدان عمل كند. درباره اينان است كه میگويد:
وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ و گروه ديگر به گناه خود اعتراف كردند كه اعمال نيكو را با كارهای زشت آميخته اند. شايد خدا توبه شان را بپذيرد، زيرا خدا آمرزنده و مهربان است.»
خداوند آن سان كه اينان با ارزشها معامله میكنند با آنان معامله خواهد كرد ولی رحمت او از گناهان ايشان بسی گسترده تر است.
https://t.me/hayatarefaneh
برچسبها: عرفانی