تمایزی که بینِ دانش و خِرَد هست تمایزِ درجه نیست بلکه تمایز از جهتِ جنسشان است. دانشِ عظیم لزوماً به خردِ عظیم منجر نخواهد شد تا آنجا که ممکن است به کاهشِ خرد هم منجر شود. چه بسا ممکن است زیاد بدانیم و اشتباه متوجه شویم!
«دانش یعنی اینکه بدانیم گوجه یک میوه است. خرد یعنی آن را در سالادِ میوه قرار ندهیم.»
دانش میداند، خرد میبیند.
@molanatarighat
#اریک_واینر
قطار فلسفه
ترجمهی: سینا بحیرایی
☀️
بايد به ياد داشت كه «دانش»، «خِرٙد» نيست و نمیتواند باشد.
دانش عليه خِرَد است و مانع بيداری خِرَد میشود. دانش، سكهای تقلبی است؛ تظاهر میكند كه میداند. در حالیكه هيچچيز نمیداند؛ ولی میتواند انسان را فريب دهد.
اين موضوع چنان ظريف و نهان است كه اگر فرد واقعاً هوشمند نباشد، نمیتواند حقيقتِ آن را تشخيص دهد. در عينِ حال، اين فريب بسيار ريشهدار است و از دوران كودكی، در ما شرطی شده است.
دانستن يعنی اندوختن؛ گِردآوردن اطلاعات و جزئيات. دانستن شما را تغيير نمیدهد. شما همان كه بوديد، باقی میمانيد و فقط مجموعهٔ اطلاعاتتان بزرگ و بزرگتر میشود.
خِرَد، شما را متحوّل میكند و درون شما را به شيوهای تازه شكل میدهد. خِرَد، تحول است و ديدن.
دانستن و بودنِ تازهای را ايجاد میكند. در نتيجه، ممكن است شخصی اصلاً مطلع و دانشور نباشد، ولی خردمند باشد. همچنين امكان دارد كه فرد دانشور باشد، اما بسيار بیخِرَد هم باشد.
در حقيقت، اين چيزی است كه در دنيا اتفاق افتاده است؛ مردم تحصيل كردهتر و باسوادتر شدهاند. تحصيل در سطح جهان در دسترس همه است. پس همه دانش كسب كردهاند، اما خِرَد گم شده است. دانش را می توان از صفحات كاغذ، به راحتی كسب كرد.
چه كسی به خِرَد اهميت میدهد؟
خِرَد؛ زمان، انرژی، ايثار و سرسپردگی میطلبد.
@molanatarighat
#کارل_گوستاو_یونگ
روانشناسی ضمیر ناخودآگاه
ترجمهی: محمدعلی امیری
.
.
برچسبها: اجتماعی