🌹🌹
@MolaviPoet
آیات ۹۲-۹۱ سوره یوسف
قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ ﴿٩١﴾
قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ ۖ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿٩٢﴾
91. They said: "By Allah! Indeed Has Allah preferred thee Above us, and we certainly Have been guilty of sin!"
92. He said: "This day Let no reproach be (cast)
On you: Allah will forgive you, And He is the Most Merciful of those who show mercy!
گفتند به خدا سوگند که خدا تو را بر ما برگزید و همانا که ما خطاکار بودیم(۹۱)
یوسف :گفت امروز بر شما هیچ ملامتی نیست. خداوند بر شما ببخشاید که او مهربانترین مهربانان است. (۹۲)
[] يوسف مظهر زیبایی و خوبی است و خوبی به حقیقت باطن همان زیبایی است و به تعبير سعدی معنی زیبایی خوبی است. اگر چیزی زیباست به سبب خیری است که در آن است. اگر تبسم محبت آمیز زیباست از این روست که خبر میدهد از دوستی، از حمایت، از لطف و شفقت که کودک از دیدن آن بر لبهای مادر غرق در سُرور میشود و آن زیباترین چیزی است که در خیالش نقش میبندد. اکنون در آخر سوره یوسف میبینیم که معنی جمال یوسف چگونه آشکار میشود.
بعد از آنکه یوسف خود را به برادران معرفی میکند و می شناساند برادران میگویند آیا به راستی تو همان یوسفی که برادر مایی؟ گفت: آری من یوسفم و خداوند بر ما منّت گذاشت و لطف و محبت کرد از آنکه خدا اجر صابران و پرهیزکاران و نیکوکاران را هیچ گاه ضایع نمیگذارد. برادران گفتند: به پروردگار جهان سوگند که خداوند تو را بر ما برگزید و ما در حق تو بیگمان خطا کردیم. در اینجا یوسف که برادران را شرمگین میبیند از روی مهربانی میگوید: امروز هیچ ملامتی بر شما نیست. شرمنده و متأثر مباشید که من از شما در گذشتم و خدا نیز ما را ببخشاید که او مهربانترین مهربانان است.
نه یوسف که چندین بلا دید و بند
چو حکمش روان گشت و قدرش بلند
گنه عفو کرد آل یعقوب را
که معنی بود صورت خوب را
(سعدی)
[] همچنین در چند آیه بعد یوسف برای آنکه برادران دلگیر و آزرده نشوند همه بدیها را بر گردن شیطان میگذارد و میگوید او بین ما جدایی افکند و این لطف خداست که ما را بعد از جدایی به دیدار یکدیگر رسانید و خداوند در اجرای مشیّت خویش بسیار دانا و توانا است.
[] شرط قبول توبه حداقل اقرار به گناه واظهار شرمندگی از طرف خطاکار است و این اقرار نشان فهم و آگاهی خطاکار است و تسلیم شدن او به حق، و این حال آدمی را مستحق بخشایش میکند و آنچه آدمی را از رحمت حق و نیز رحمت و بخشش مردمان دور میکند سرکشی و غرور و اصرار بر خطاست.
[] رفتار یوسف با برادران سر مشقی ست که ای مردم، دیدید خوبی بر بدی غلبه کرد و
عزیز مصر به رغم برادران غیور
ز قعر چاه برآمد به اوج جاه رسید
(حافظ)
پس شما بر بدکاران ببخشایید زیرا این نشان دیگری از پیروزی خوبی بر بدی است. در داستان خیر و شر در هفت پیکر نظامی (حکایت روز پنج شنبه) خیر همه خوبیها را میکند و از شر بدی میبیند که او را خسته و مجروح و غارت شده در بیابان رها میکُند و میرود اما سالها بعد در حالی که خیر در شهری به پادشاهی رسیده و عزیز و محبوب همۀ مردمان گشته است شر را نزد او میآورند به جرم دزدی وقتی او را میشناسد مانند یوسف میپرسد که میدانی با من چه کردی؟ اکنون من با تو چه کنم؟ شر :گفت من به مقتضای نامم بدی کردم و تو به مقتضای نامت نیکی کن و چه سعادتی است که نام خداوند «خیر» است.
📗۳۶۵ روز در صحبت قرآن
صفحه ۳۴۱ و ۳۴۲
✍ دکتر حسین الهیقمشهای
🆔 @MolaviPoet
🆑 کانال مولوی وعرفان
برچسبها: الهی قمشه ای



