نکته
"إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا"
نسا ۵۸
همانا خدا به شما امر میکند که امانتها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید. همانا خدا شما را پند نیکو میدهد، که خدا شنوا و بیناست.
منظور از امانات، اسمای الهی است که خداوند در وجود ما به ودیعه گذاشته و از ما میخواهد آن را به او برگردانیم. یعنی اسما را در وجود خود فعلیت دهیم و به عدل رفتار کنیم. ریشۀ عدل در نظام هستی، تعادل بین کثرت و وحدت، خدا و خود، نفس و عقل و قوا و نفس است. توصیه به رد امانت و عدل بهترین موعظۀ خداست.
https://t.me/hayatarefaneh
نکته
"فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا"
نسا ۶۵
به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند؛ و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند؛ و کاملاً تسلیم باشند.
ایمان اکثر مردم عبودی و بدون چون و چرا نیست. ایمان واقعی زمانی حاصل میشود که مؤمن حکم خدا را بپذیرد، نه حکم طاغوت را و در حکم خدا احساس سختی نکند و تسلیم کامل باشد. آیا ما تمام احکام الهی را با جان و دل پذیرفتهایم و احساس رنج و چون و چرا نداریم؟
https://t.me/hayatarefaneh
برچسبها: عرفانی