معرفت حضرت دوست

اصصلاح "جن" در قرآن

یوسف جلالی
معرفت حضرت دوست

اصصلاح "جن" در قرآن

☀️

اصصلاح "جن" در قرآن


‍‍ جن در قرآن ، یک موجود دیگر نیست
جن در لغت به معنای پنهان است


شخصیتِ حسابگرِ خودخواهانه‌ی انسان، جن است ؛
و شخصیتِ احساسیِ عاطفی او انسان است.

پشت اعمال هر انسان که با نیتهای اخلاقی خوبی ظاهر شده و مردم به آن نیات می شناسند، چهره دیگری هست که پنهان است و آن جن وجودی اوست .

انسانی که شب و روز می دود و کارخانه می‌سازد به نام پیشرفت جامعه و ... ،
در وجود جنی ( پنهان ) او حقیقتی وجود دارد به نام حرص که اکنون بنام تلاش برای توسعه مطرح و ظاهر شده است .
او که در بیرون چهره‌ای مقدس نشان می‌دهد، در درون چهره جنی‌ای دارد که پیش دیگران خوب جلوه کند .

جن موجودی بیرون از ما نیست ، بلکه موجودی است که محصول ظهور تعینات باطنی و پنهان خود ماست؛
و آنها که بسیط‌ترند، امکان دیدن آن وجود پنهانی ( جنی ) خود را دارند، در حالی که دیگران آن را نمی‌بینند. و همین عدم رویت توسط دیگران دال بر این است که این موجود، بیرونی نیست بلکه تعینی از تعیناتِ خودِ فرد است که بر او متمثل شده است.


بنابر این در سطح مکاشفاتی که برای بشر اتفاق می افتد (از جمله عرفا)، اولین مرحله، رویارویی مستقیم با چهره پنهانی و جنی شیطانی خود اوست و فاصله زیادی تا روبرویی با چهره ملکوتی خود دارد .

@molanatarighat

#سیدمرتضی_جزایری
.


برچسب‌ها: سید مرتضی جزایری

تاريخ : یکشنبه بیست و هشتم بهمن ۱۴۰۳ | 9:54 | نویسنده : یوسف جلالی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.